בבדיקת מבקר המדינה: עיריית בית שמש מתעלמת מפניות הציבור

מערכת 'נתיבות המשפט' המרכז החרדי למשפט ולחברה
כ"ח תמוז ה'תשע"ח 11/07/18
פניות רבות זרמו למערכת ונדמה שלאחרונה נשברו שיאים בהתנהלותה המתעלמת והרשלנית לכאורה של עיריית בית שמש. המייל של מוקד 106 אינו תקין, מקרים רבים של רשלנות ומפגעים המהווים סכנה מצויים ברחבי העיר.
מפגעים חמורים בכבישים
מפגעים חמורים בכבישים

כאשר חובת הזהירות לפי החוק חלה על הרשות עירונית, אך לאיש לא אכפת והפניות הסדירות לא זוכות למענה הולם. בסיועו של ארגון "נתיבות המשפט" פנו מספר תושבים לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, בתלונה על עיריית בית שמש. אנו נמשיך לעקוב ונעדכן בהתפתחויות.

מדריך לתושבי/ות בית שמש

כתבה שניה בסדרה 

חנניה (שם בדוי) נסע לתומו על כביש ברחבי העיר ולפתע חש חבטה עזה בגחון הרכב. לאחר שעצר בצד לראות במה מדובר, נחרד לראות כי הוא נתקל בבור מסוכן המצוי בלב הכביש מבלי שניתן להבחין בו כלל. לרכבו של חנניה נגרם נזק והוא נאלץ לשלם סכום לא קטן כדי לתקן את נזקי רכבו זאת בנוסף לעוגמת הנפש שנגרמה לו והעיסוק בהחלפת צמיג וזמן הטיפול באירוע. הנזק נגרם בשל מפגע שהיה קיים בכביש והוא באחריותה של הרשות העירונית.

חנניה פנה לשכנו אשר הפנה אותו לחבר העירייה שהבטיח לטפל בנושא אך בפועל הוא לא חזר אל חנניה עד היום...

במערכת ידוע לנו על מספר תביעות שהוגשו על ידי בעלי רכבים בגין נזקים שנגרמו להם מבורות בכבישים. תביעה אחת שהסתיימה בפשרה בה שילמה העירייה אלפי שקלים על הנזקים, וישנן תביעות נוספות שמתבררות.

לפי ההלכה, ישנה חובת זהירות על כל מי שבכוחו למנוע נזק מזולתו וזאת על פי דברי הפסוק 'לא תעמוד על דם רעך'. ולפי פסיקת בתי המשפט בישראל, יש להטיל חובות זהירות על רשות עירונית לפי שיקולי מדיניות שעל הרשות מוטלת החובה למנוע מפגעים, טרדות וסכנות במרחב הציבורי.

 

אז מה קורה בבית שמש?

במערכת התקבלו פניות רבות שלא זכו כלל למענה מצד המוקד העירוני. באתר המוקד 106 של עיריית בית שמש מופיעה כתובת מייל של מנהל המוקד משה כהן, אולם לאחר בדיקה - המייל אינו תקין וחוזרת הודעת שגיאה. פנינו למוקד לגבי נושא זה אך עד עתה לא נעננו באופן ענייני.

לזכותה של העירייה ייאמר, כי לאחרונה הושקה אופציה למסירת תלונה בוואטסאפ בצירוף תמונות על מפגעים וציון פרטים אישיים במספר: 0522216013.

אך האם בפורמט החדש נענות הפניות ברצינות? יקרא הציבור וישפוט

 

מקרה אחד בו טיפלנו, נוגע לנפילה שאירעה בככר מתחת הפארק החדש ברמה ג'. מדובר במקטע שעבודתו החלה לפני למעלה משנה, הוזנח, ומהווה מפגע של ממש: מדרכה ושביל אופניים לא סלולים, בוץ בימי החורף סלעים ואבנים. משתמשי הדרך נאלצים לרדת לכביש לעיקוף הקטע. פנייה רשמית מסודרת למוקד בנושא נענתה בהודעה לקונית כי אין מדובר באחריות עירייה.

בשלב הזה נכנסנו לתמונה וסייענו בהגשת תביעה משפטית מול העיריה.
בבית המשפט, ביקשה העירייה לצרף את משרד השיכון כנתבע ומשרד השיכון שלח הודעת צד שלישי כנגד הקבלן המבצע את העבודות במקום. הקבלן צירף לכתב ההגנה נספח לפיו הוא קיבל הוראה מהעירייה והחברה המהנדסת שלא לבצע את מקטע העבודה הרלבנטי. משמע חוסר האחריות בעניין היה אך ורק בחסות העירייה.

לאחרונה נמסר ע''י תושבים, כי סופסוף החל ריצוף החלק החסר.

מקרה נוסף חמור מאוד – רבים מתושבי רחוב חבקוק הנביא התלוננו בחודש האחרון על סכנת נפשות. סככות הצל שמעל הגינה בשכונת מצפה ברמה קרועות ונשרכות על הרצפה, ובנוס, קיימים ברזלים שעלולים להתנתק. כל טיפול רציני לא נעשה, ויתר על כן, מתברר כי אחד הפונים קיבל תשובה שהפנייה טופלה, בזמן ששום דבר לא נעשה.
חמור מכך - בעקבות בקשת מידע שהגיש אחד מדיירי הרחוב, מתברר שתלונות רבות מאוד זרמו לעירייה בנושא זה מספר חודשים, אך דבר לא נעשה.


*בתמונה: ריכוז פניות בנושא מתוך טבלת נתונים שהגישה העירייה כתשובה לבקשת מידע

 

פניות נוספות לגבי בורות בשכונת רמה ג' לא זכו לשום מענה ובפנייה חוזרת למוקד לבירור הנושא התקבלה התגובה: 'עדין לא, לצערי בטיפול הועבר למחלקה שמטפלת בזה'. נציגות תושבי השכונה של רמה ג' מחזקת את הטענות על כך שהעירייה מתעלמת מפניות ולא נוקטת באמצעים סבירים למניעת מפגעים.
 

*בתמונות: מפגע בכביש רחוב יחזקאל רמה ג' בית שמש (לאחר אי מענה ופנייה חוזרת, המוקד מפנה למשרד השיכון)

 

כיצד פונים לקבלת פיצוי על נזקים?

שלא במפתיע, באתר העירייה לא קיימת הוראה או הפנייה כיצד יש לפנות בבקשת פיצוי בגין נזקים שנגרמו לתושבים בשטחי הרשות.

פנינו למוקד העירוני ושם הופנינו לאבי כהן שאישר את העניין שאין באתר העירייה הוראות לגבי הנושא או טופס מובנה כפי שיש בעיריות האחרות בארץ. לפי כהן, יש לשלוח הודעה למחלקה המשפטית בצירוף מסמכים ופרטי האירוע. כמו"כ ניתן להעביר אליו פניות בנושא במייל avic@bshemesh.co.il.

אנו נמשיך לסייע לנציגי התושבים לעקוב ולקדם את הנושא לתועלת כלל תושבי/ות העיר.

 

*בתמונה: טופס פנייה מקוון למוקד עירוני באתר העירייה התמונה מתוך אתר עיריית בית שמש

כפי שצויין ניתן לפנות גם בווצ'אפ למספר 0522216013

 

לאחרונה הוקם גוף חדש 'נתיבות המשפט' המרכז החרדי לחברה ולמשפט, מהמרכז נמסר: "מוטב שגם במגזר החרדי ילמדו למצות את זכויותיהם ובפרט כשמדובר ברשות חרדית ובאנשי ציבור חרדים שאמונים על שרות הציבור, צריך לזכור כי מי שנפגע מהתנהלות שכזו הם קודם כל אזרחי המגזר החרדי, ומכאן קריאה לעוסקים במלאכה: אולי לא ניתן לקרא לכם העסקנים 'נבחרי הציבור' אך בוודאי אתם 'משרתי הציבור': תתמקדו בשירות הציבור! לא די בכותרות ועיסוקים פוליטיים וחלוקת תיקים וג'ובים, אלא פשוט להיות מחובר לצרכי הציבור ולהעניק לציבור את השירותים החיוניים והכליים המגיעים לציבור בזכות ולא בחסד!"

פניות למרכז נתיבות המשפט-ניתן לפנות במייל: netivothamishpat@gmail.com

*אין באמור משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ מקצועי, ובכל מקרה יש להיוועץ עם עורך דין בהתאם

תגובות

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.