נתיבות משפט: ניצול לקוחות במגזר החרדי

 מערכת נתיבות המשפט
כ"ז טבת ה'תשע"ט 04/01/19
בשנה האחרונה סייע ארגון נתיבות המשפט המרכז החרדי לחברה ולמשפט לשורת מקרים בהם הופרו זכויותיהם של לקוחות חרדים בבית שמש וביתר, תוך ניצול לכאורי של פערי המידע במגזר החרדי על ידי חברות הפועלות בקהל יעד ופלח שוק גבוה במגזר החרדי.

 

זכויות צרכניות גם לבני המגזר החרדי

בשנה האחרונה סייע ארגון נתיבות המשפט המרכז החרדי לחברה ולמשפט לשורת מקרים בהם הופרו זכויותיהם של לקוחות חרדים בבית שמש וביתר, תוך ניצול לכאורי של פערי המידע במגזר החרדי על ידי חברות הפועלות בקהל יעד ופלח שוק גבוה במגזר החרדי, הארגון סייע בנושא לאחר הבנה שמדובר בתופעה רוחבית של ניצול לקוחות שבויים במגזר החרדי שזקוקים ותלויים בשירותי השכרת רכב וסובלים מזלזול וניצול מצד חברות גדולות בתחום.

כך לדוגמה, חברת שלמה תחבורה (שלמה Sixt) חויבה בפיצוי של אלפי שקלים ללקוחות בגין ביצוע הזמנות להשכרת רכבים בחול המועד כשבפועל לא סיפקה את הרכבים במועד הנקוב בהזמנה וגרמה ללקוחות להמתין שעות רבות, החברה פיצתה את הלקוחות בגין אי אספקת רכב ועוגמת נפש.

לפי הנטען בכתבי הטענות נוהגת החברה להכניס הזמנות ללא בקרה ותכנון, כשבפועל אינה עומדת בביקושי השיא למרות שהיא מודעת מראש למספר ההזמנות, החברה מרוויחה שיש קופצים רבים וממתינים רבים לרכבים, היא משכירה את רכביה 'עד הגלגל האחרון' תוך שהיא רומסת את התחייבותה ללקוחות ומתעמרת בהם.

הלקוחות הפנו בכתבי הטענות לפסק דין שכבר ניתן מספר שנים קודם לכך כלפי החברה תק (י-ם) 24284-10-14 שם קבע בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים כנגד החברה בין היתר:

....לא ניתן לקבל את טענת הנתבעת כי מדובר בתקופה ספציפית של חודשי יולי אוגוסט שבתקופה זו זמן ההמתנה ארוך מהרגיל. אלא נהפוך הוא, מאחר שידוע לנתבעת כי מדובר בתקופה בעייתית ועמוסה שבה אנשים יוצאים לנופשים, יש לצפות כי הנתבעת תיערך בהתאם ותספק את השירות ביעילות ובזריזות ובאופן מדויק ולא תאפשר הזמנת רכבים כלאחר יד ללא בדיקה מעמיקה של המלאי שברשותה''....

בפסקי דין של בית המשפט לתביעות קטנות בבית שמש חויבה החברה לפצות לקוחות באלפי שקלים בשני תיקים שונים, בית המשפט קבע באחד המקרים:

''ברי הדבר שהנתבעת לא מילאה את חלקה בחוזה בכך שאפשרה הזמנות למרות שאין באפשרותה לספק את השירות במועד אליו התחייבה בטופס ההזמנה. הנה כי כן, כאשר חברה להשכרת רכב מתחייבת לספק רכב בשעה 0800 בבוקר עליה לספק את הרכב בזמן הנקוב. ניתן להבין איחור קל במסירה של כלי רכב, אך לא ניתן להסכים כי רכב להשכרה שהוזמן יסופק באיחור של מספר שעות''.

כמו כן באחד התיקים הגישה החברה בקשת רשות ערעור אולם בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את הבקשה ובין היתר ציין כי הראיה שהוגשה לבית המשפט העתק 'רשימת המתנה' מוכיחה כי אכן החברה לא עמדה בהתחייבותה לספק רכבים.

לאחרונה לאחר פניית תושב נוסף שהתרה בחברה על התנהלותה זו הסכימה החברה לפצות את הלקוח - מבדיקת הארגון עלה כי חל שיפור מסוים בנושא זה, אולם חשוב מאד ליידע את הציבור בזכויותיו ובאפשרויות מיצוי זכויות, ולפנות לייעוץ מקצועי בכל שאלה רלבנטית.

מקרה נוסף אירע בביתר בחברת בסט קאר (סניף ביתר עלית), לפי טענות התביעה בין היתר החברה חייבה סכום השתתפות עצמית גבוה מעל המותר לפי נהלי משרד התחבורה לפי פסק הדין החברה הסכימה להחזיר את החיוב ביתר לידי הלקוח.

 

תגובות

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.