שולחן עורך: הלקח של נתניהו (טור שבועי)

יחיאל בן חיים
כ"ח כסלו ה'תש"פ 26/12/19
איך קידם ח״כ גפני את שיפור התח״צ בעיר • כמה אחוז מתושבי בית שמש מרוצים מהתנהלות חברת ׳סופרבוס׳ • איזה לקח למד נתניהו מהכנס בביתה של קטי שטרית • מה נסתה העירייה להשיג בפרסום על בניית הקאנטרי בנווה שמיר • מדוע בליכוד לא אהבו את הידיעה על הקאנטרי • ואיך מדד החופש העירוני קשור לעתידה של נווה שמיר • ׳שולחן עורך׳ - טור סיכום שבועי
נתניהו בכפר חב"ד במהלך הפריימריז
נתניהו בכפר חב"ד במהלך הפריימריז

גלגל סובב בעולם

כבר שנים ארוכות שתושבי בית שמש מתמודדים עם מצב בלתי אפשרי בתחבורה הציבורית. אינספור מילים כבר נכתבו בנושא ואלפי פניות נשלחו למשרד התחבורה, אך נדמה כי כבר כלום לא עוזר. התחושה שאופפת את תושבי העיר, היא פשוט ייאוש. כביכול מדובר בגזירת גורל וכלום כבר לא ישנה את המצב.

למעשה כשצוללים לעומק הסיפור, מבינים כי המצוקה היא כפולה. ראשית, התחבורה הציבורית סובלת מתשתיות שאינן מתאימות, חוסר בקווים, תכנון לקוי של מסלולים, תדירות נמוכה שאינה נותנת מענה לריבוי התושבים בעיר ועוד מספר ליקויים. בעיות אלה תלויות במצב המשפטי הסבוך שלא מאפשר למשרד התחבורה לקיים את המכרז שאמור להרחיב את השירות ולהקל ולו במעט על סבלם של תושבי העיר. 

אך לא בזאת תמו צרותיהם של תושבי בית שמש. נוסעי התחבורה הציבורית בעיר מתמודדים יום יום עם התנהלות שערוריתית של חברת 'סופרבוס', הזכיינית של קווי הנסיעות בבית שמש. התנהלות הכוללת איחורים ביציאה למסלול באופן שיטתי, אוטובוסים לא תקינים, נהגים שמתנהגים בצורה ברוטלית כלפי ציבור הנוסעים ועוד בעיות רבות שגרמו לנוסעים לאבד את האמון בחברה.

למרות כל זאת אולי ניתן לקוות כי לאחרונה משהו משתנה. התושבים שסבלו בדממה עד כה, אמרו – די. כאן ב'מהדריניוז' סיקרנו בהרחבה את הקמת ועד הפעולה של התושבים ואת המהלכים אותם ביצעו מול גורמי השלטון השונים. בשבועות הספורים בהם פועל הועד, הספיקו נציגיו להיפגש עם שר התחבורה, עם מרבית חברי הכנסת החרדים ואף השתתפו במספר דיונים בכנסת שעסקו בנושא.

השבוע נעשה צעד נוסף וחשוב. ועדת הכספים של הכנסת התכנסה השבוע לדון בהעברות תקציביות של האוצר למשרדי הממשלה. בצעד חריג ולא שגרתי, ובעקבות לחץ של ועד הפעולה החליט יו"ר הועדה ח"כ משה גפני לעצור את העברת התקציב למשרד התחבורה עד שימצא פתרון למצוקה בבית שמש. אמנם חלק מהתקציב כבר הועבר בכדי למנוע שביתה גדולה שתוכננה ברחבי הארץ, אך את יתרת הכסף התנה יו"ר הועדה בפתרון הבעיה בבית שמש.

כאמור, מהלכים אלה נועדו בכדי לשפר את הבעיה הראשונה והמרכזית ממנה סובלת העיר. אך את התנהלות חברת סופרבוס, שום חסימת תקציב לא תשפר. קבלו נתון מדהים: 8% בלבד (!!) מתושבי העיר מרוצים מהתנהלות חברת סופרבוס. מסקר שערכנו כאן באתר 'מהדריניוז' במשך חודשים ארוכים ובו השתתפו מאות גולשים, ביקשנו מכם לדרג את שביעות רצונכם מהחברה, ואלו הנתונים שהתקבלו. 63% מתושבי העיר העדיפו להחליף חברה, 28% מוגדרים רק כ"לא מרוצים" וכאמור רק 8 אחוז מציבור הנוסעים מרוצה מחברת 'סופרבוס'.

אך אם ציפיתם שבסופרבוס יפנימו את הבעיות וינסו לשפר את המצב, תופתעו לגלות שהתוכניות שלהם מעט שונות. מסתבר כי הפתרון שלהם לשפר את התדמית הקלוקלת של החברה, הוא באמצעות מסע יח"צני על גבי הציבור. השבוע קיימה מנכ"לית סופרבוס קרן אצלאן פגישה מתוקשרת עם ראש העיר עליזה בלוך בליווי נהגי ועובדי החברה. בסיומה טרחה להוציא הודעה כי "החברה עושה מאמצים גדולים מול משרד התחבורה, ביחד עם ראש העיריה, כדי לאפשר תוספת של אוטובוסים וקווים בעיר". דבר חשוב אחד פספסה המנכ"לית הכבודה, הבעיה של תושבי העיר היא בראש ובראשונה עם ההתנהלות של החברה ולא עם משרד התחבורה.

בהתייחסות בכל זאת להתנהלות החברה אמרה אצלאן כי "מעבר לכך, בשל העובדה שחוויית הלקוח חשובה לנו, אנחנו מתכננים החלפה יזומה של אוטובוסים, כך שבחודשים הקרובים יוחלפו עוד אוטובוסים ישנים בחדשים, ורמת השירות תעלה עוד". נמתין ונראה.
 
שטח שטח תרדוף

נכון לשעת כתיבת השורות עדיין לא התקבלו תוצאות הפריימריז בליכוד. למרות שניתן לקבוע בוודאות גמורה כי ראש הממשלה נתניהו הוא הזוכה בתפקיד יו"ר הליכוד, השאלה שנותרת באוויר היא רק אחוזי התמיכה להם זכה סער. לאיש לא היה ספק כי נתניהו ינצח את הבחירות האלו בהליכה. או בנסיעה בכל רחבי הארץ.

לקח אחד חשוב למד נתניהו בקמפיין המזורז שניהל. חסל סדר שידורים חיים בפייסבוק ופרסום סרטונים ברשתות החברתיות. כנס הבחירות שקיים לפני שבועיים בביתה של קטי שטרית היה רק סיפתח למסע המטורף שניהל נתניהו בשבועיים האלה בכל רחבי הארץ. בין 4-6 כנסים ביום, למעלה מ-40 ישובים בהם ביקר ראש הממשלה וכך הוא הבעיר את השטח.

אותו מודל יאומץ גם בבחירות לכנסת ה-23 שיערכו בעוד זמן לא רב. נתניהו מתכוון לחרוש את הארץ לאורכה ולרוחבה, ובכך לעורר את השטח הליכודי שנרדם מעט בשנה האחרונה. על פי פילוחים שערך קמפיין הליכוד, כ-200 אלף מצביעי ליכוד לא הגיעו להצביע בבחירות האחרונות, ואותם מתכוון נתניהו לשנע אל הקלפיות בבחירות הקרובות. עבורו הבחירות הקרובות הן להיות או לחדול, עם מצבו המשפטי הסבוך לא תהיה לו הזדמנות נוספת.

זהירות: כאן מקאנטרים

המאבק על עתידה של נווה שמיר לא חדל השבוע מלעורר סערה. ביום שלישי הוציאה העירייה הודעה חגיגית כי אושרה התכנית להקמת מרכז ספורט עירוני בנווה שמיר. בתגובתה ציינה רה״ע עליזה בלוך כי המרכז יכלול ״קאנטרי חדש, מתקדם ובסטנדרטים גבוהים ומותאם לצביונה החילוני-דתי לאומי של השכונה". מי שספר את מספר הפעמים בהם הודגש בהודעה הצביון הדתי לאומי-חילוני של השכונה, הבין בדיוק לשם מה היא נועדה. מדובר בעוד מהלך שיווקי שנועד למתג את השכונה עבור הציבור אליו היא תוכננה מראש. 

אך אם חשבו בעירייה כי השותפות הזועמות לקואליציה ישתכנעו מהנסיון, הרי שהתאכזבו חיש מהר. בליכוד הוציאו הודעה נזעמת בה ציינו כי ״בניית שכונת נוה שמיר תגיע לפתרונה כאשר רה"ע תתמודד עם העובדות בשטח ולא תתעלם מהם בניסיון לשנות את העובדות!״. לטענתם הפרסום על אישור התכנית לבניית הקאנטרי הוא ״נושא שנידון בקדנציה החולפת עם משרד השיכון, משה מונטג, שלום אדרי ויעל היימן, כך שאין שום חידוש בפרסום המדובר״.

כלומר,  ראש העיר לא מצליחה לשכנע את השותפים בליכוד ברצינות כוונותיה לייעד את נווה שמיר לציבור הכללי, אבל בליכוד עדיין לא מצליחים להפנים את העובדה כי מי שיקבע בפועל את עתידה של השכונה הם הרוכשים בעצמם. שום מיתוג או קמפיין לא יעזור כנגד כוחות השוק. כל עוד חילונים לא ירכשו דירות בשכונה, שום דבר לא יהפוך אותה לשכונה שמיועדת עבורם. לא בניית קאנטרי ולא רחובות על שם חנה סנש ויוני נתניהו. 

תנו לחיים לחיות 

ואם חיפשתם סיבות מדוע צעירים חילוניים אינם מעוניינים לרכוש דירות בבית שמש, הרי שהשבוע התפרסם ״מדד החופש העירוני״ ונתן את התשובה. מסתבר כי תנועת ׳ישראל חופשית׳ מודדת את הסוגיות המרכזיות של נושאי הדת בעיר שבהן אכן יש להנהגה המוניציפלית יכולת להשפיע. בכל קטגוריה, עבור כל עיר, נבדק אם בחרה העירייה לנקוט פעולה, או דווקא להימנע ממנה. על בסיס זה הוענק ציון לכל עיר. 

אם תהיתם מהו הציון שקיבלה בית שמש, בוודאי לא תופתעו לגלות כי העיר הגיעה למקום ה-19 מתוך 21 ערים שנבדקו בפרויקט. אחרי בית שמש ברשימה ממוקמות רק דימונה ובני ברק. עבורינו כציבור שומר תו״צ זו תעודת כבוד אמיתית לגור בעיר שבה אין תחבורה ציבורית או כל פעילות מסחרית בשבת, תקציב שירותי הדת בעיר גבוה כפי שנדרש, אפשר לנהל אורח חיים חרדי במרחב הציבורי וכן פרמטרים רבים נוספים המעידים על ציבור תורני המתגורר בעיר. 

כאמור אלו אולי בשורות טובות עבור האוכלוסייה החרדית שרוכשת דירות בהמוניה בעיר המתפתחת, אבל עבור קברניטי העירייה המנסים בכל מחיר להביא הנה ציבור חילוני ופלורליסטי, ״מדד החופש העירוני״ גורם כאב ראש גדול ובמידה מסוימת מציב בפניהם מראה שמספרת את הסיפור כולו.

 

לטורים של השבועות הקודמים >> 

שולחן עורך: צרות של עשירים (פרשת וישב)

שולחן עורך: משחק הכסאות (פרשת וישלח)

שולחן עורך: מחולל סער (פרשת ויצא)

שולחן עורך: ממשלת מאבק (פרשת תולדות)

שולחן עורך: להלך בין הטיפות (פרשת חיי שרה)

תגובות

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.