Warning: Creating default object from empty value in /var/www/vhosts/rbsn.co.il/httpdocs/inc/siteFunctions.php on line 2839
שנון וגם מצחיק: אהוד פריס מדבר על התחבורה בבית שמש :: חדשות בית שמש מהדריניוז

משרד התחבורע לא סופר אתכם

אהוד פריס
כ"ו ניסן ה'תשע"ח 11/04/18
לצחוק כל הדרך לאוטובוס: אהוד פריס בטור שנון עם הרבה "פרודיה" על התנהלות התחבורה בבית שמש . טור חובה!
משרד התחבורה בבית שמש - מסורת של שרות גרוע וזלזול בתושבים
משרד התחבורה בבית שמש - מסורת של שרות גרוע וזלזול בתושבים

תושבי רמת בית שמש ג' מודים לכל העוסקים במלאכה שסייעו לתושבים לקבל סוף  סוף תגובה ראויה ועניינית למצב התחבורה הלקוי של תושבי רמה ג' .

בתקופה האחרונה אנחנו עדים למאות רבות של תלונות של תושבים, הטוענים על איחורים רבים של אוטובוסים, דילוגים על תחנות, עומסים כבדים בתוך האוטובוס , עמידה מרובה בתחנות לא מקורות, ושירות לקוי בשירות לקוחות.

לאחר עשרות רבות של  פניות למשרד התחבורה וגורמים הקשורים לתחבורה הארצית  שלא נענו, קבלנו סוף סוף תגובה שכללה טיוטת הצעה רשמית ממשרד התחבורה, בו  הם טוענים שלצערם הרב הם אינם יכולים לשנות את המצב הקיים, לטענתם לא באשמתם אלה, מחוסר בנהגים ,חוסר בתשתיות ראויות, חוסר בחניונים, מחסור חמור בתקציבים וחוסר בכוח אדם איכותי בשירות לקוחות.

משרד התחבורה לא רצה להשאיר את הציבור החשוב בלא מענה והוא כינס באופן בהול ומידי, את הצוות הכי בכיר במשרדו לישיבת עבודה דחופה, תוך כדי הדיון  עלה להם רעיון מקורי ובר יישום:

במקום לשנות את המציאות העגומה,  הם ישנו את החוקים וההגדרות, בכך שהם יתאימו את החוק למצב התחבורתי הקיים, הם שכרו מיד עו"ד מהמובילים בשוק, לנסח טיוטה משפטית, אך לפני שהם מעבירים את הטיוטה לאישור ראשוני  בממשלה, הם במבקשים מהציבור להביע את העמדה שלהם .

 אתם מוזמנים להביע עמדה ולבחור את האופציה  המתאימה וכמובן לשלוח ישירות לשר התחבורה... גם כאן חילקנו את החוקים לשלושה, התרים מיוחדים לנהגים\לנוסעים, פיצויים בגין הפרות חוזה מול משרד התחבורה, הצעות שיפור וייעול ממשרדי ממשלה. צאו לדרך......

 

הגדרות:

נהג- (אדם) בן מיעוטים שבידו רישיון נהיגה על אוטובוס (בתוקף) , המסכים להעלות בעמידה  50 איש מעל המותר העומדים צפופים , הנהג מצהיר בזאת,  כי הוא בעל  מיומנות  נהיגה טובה ויש לו יכולת לנהוג  בלי להביט בראי הפנימי והימני, .בנוסף הוא אינו סובל מקושי נשימה מיוחדים או מפוביות למקומות סגורים ואטומים . הנהג יהיה רשאי לדלג על תחנות כאוות נפשו ואינו מחויב להקפיד על  לוחות זמנים.   

נוסע בגיר- אדם שמלאו לו 18 שנים , ואינו זקוק לכיסאות התלמידים בתחנה, בעל יכולת לשלם סכום נסיעה הנקוב  בחוק, המבקש להגיע מיעד אחד למשנהו ומסכים להגיע ליעדו בזמן בלתי מוגבל ובתנאים מחפירים, הנוסע מעיד כי ש לו יכולת סיבולת לעמידה לטווח ארוך ויש לו יכולת פיזית  להמתין בעמידה בתחנה לא מוצלת שעות רבות בחמסין או בגשם, בנוסף  ניחן הוא בחוסן נפשי לעמוד באריכות הקווים וביכולת נשימתית תקינה בהישרדות באוטובוסים דחוקים ללא אוויר וחמצן.  

אוטובוס-  מכולה בת 4 גלגלים המסוגלת לעיתים לנוע, ולסחוב כ- 150  איש בעליה ממוצעת.

פקח- אדם המקבל משכורת אך אינו מחויב להגיע לעבודתו.

תחנה- מקום פרוץ תחת כיפת השמיים בו קיימת מדרכה תקינה, ועמוד חלוד עם שלט המראה מספרי הקווים.

מכרז: הליך פורמאלי לאיתור ולמציאת מפעיל תחבורה ברשות מוניציפלית , הזוכה במכרז אינו מחויב לעמוד כלל בתנאי החוזה, אולם הנוסעים שיפרו ההסכם ולא ישלמו את תשלום הנסיעה הנקוב או שלא יפעלו לפי קוד אתי המוסכם בחוק,  יקנסו בתאם לחוק ולנסיבות.    

משרד התחבורה: גוף ציבורי המקבל תקציב מהמדינה, ואינו מחויב לתושביה דבר. 

לוחות זמנים דיגיטליים: מכשירים, בדרך כלל מלבניים, בעלי צג דיגיטלי מואר, המראים מספרי קווים וזמני הגעת הקווים, (למעט מספרי הקווים) השעות המוצגות הינם בגדר המלצה בלבד ואינם מחייבות את מפעיל התחבורה דבר. השימוש בלוחות נועד בעיקר  למטרת הגנה מפני החמה או הגשם(לעומדים תחתם).

הגשר: תחום ברשות מוניציפלית, שבמקור מיועד למעבר רכבים, אך כרגע משמש למעבר זמני של תנים, כלבים משוטטים ועופות בר,  עבודתו מתעכבת  עקב סכסוכי קבלנים ותתי קבלנים,  סיום משוער באמצע שנת-2150. 

שירות לקוחות: מספר טלפון כל שהוא, בדרך כלל מספר קליט, בשירות הלקוחות יושבים אנשים המקבלים משכורת בסיסית עבור ישיבתם, לעיתים רחוקות הם נדרשים לענות לטלפונים אך אינם מחויבים להעביר את הפניות הלאה או לפתור בעיות של לקוחות, ובוודאי לא לפצות נוסעים.

 

התרים מיוחדים לנהגים ונוסעים:

 

  1. במקרים חריגים, קיצוניים ומיוחדים החוק יאשר לנהג לא להגיע לנסיעתו או לאחר לנסיעתו או לדלג תחנות כאשר:
  1. לא אכל ארוחת צהריים הכוללת מנה עיקרית(בשרית) ושתי תוספות.
  2. אכל מנה אך לא נח כחצי שעה (נטו).
  3.  נח ואכל  אך לא  נח בשנית מאכילתו  .

 

  1. ההיתר לנהג לקחת נוסעים בעמידה לא יעלה על:
  1. 100 בגירים ו25 ילדים(בלא ילקוטים).
  2. 250 בגירים כל עוד הם בשורה עורפית.
  3. כל עוד הדלתות נסגרות אין גבול לעומדים.
  4. כל עוד הנהג יושב אין גבול לעומדים.

 

  1. הנוסעים הפטורים מתשלום בתחבורה ציבורית:
  1. כאשר הגעת ליעדך באיחור של מעל 12 שעות משעת ההמתנה המקורית(תידרש הצהרה בפני עו"ד בתוספת 2 עדים בגירים).
  2. תלמיד שהיה באמצע להכין  שיעורי בית בכיסאות התלמידים שבתחנה והגיע האוטובוס.
  3.  .קטן שנולד בנסיעה בין בית שמש לבני ברק.

 

  1. הרשות הפטורה מלהתקין תחנות מקורות והעילה המצדיקה פטור :
  1. משרד השיכון, היות והם כבר נתנו את המדרכות והכבישים(והבורות) .
  2.  משרד התחבורה, מפני שהם (לעיתים) מספקים אוטובוסים.
  3. העיריה, היות ומאפשרת להתקין תחנות בשטחה ולא זו בלבד אף פוטרת התחנות מדמי ארנונה,.

 

  1.   חובת ניקיון תחנות האוטובוסים תהיה מוטלת על :
  1. רשות מקומות(העירייה) מכיוון שהשטח המוניציפלי של התחנות נמצא ברשותה .
  2. משרד התחבורה, היות והיא מפעילה העיקרית של הקווים.
  3. משרד החינוך, היות וכסאות תלמידים הממוקמים בתחנה מהווים את רוב שטחה .

 

  1. סיום פיתוח תשתיות בשכונת רמת בית שמש ג'  תחשב  למשרד השיכון כאשר:
    1. רק 5 מתוך 10 תושבים בגירים נפצעים ברמה קלה תוך פחות מיממה, כתוצאה מאי סיום התשתיות. .
    2. כאשר ניתן לדלג על הבורות והסדקים במדרכות או בכבישים בדילוג סביר של אדם ממוצע.
    3. כל עוד קיים מתקן שעשועים 1 בגינה לכל 250 ילדים נחשב כי משרד השיכון סיים התשתיות.

 

 

 

 

  1. החץ המראה(כביכול) כי האוטובוס עומד עתה להגיע לתחנה, יראה מעתה כי:
  1. אין זמן משוער להגעת האוטובוס .
  2. האוטובוס נתקע עמוק בסדק בכביש (אל דאגה תוך 4 שעות יגיע אוטובוס חילופי).
  3. עליך לצעוד מטה לכיוון התחנה הבאה (היות והאוטובוס ידלג על התחנה).

 

פיצוים בגין הפרות חוזה מול משרד התחבורה

  1. הפרת חוזה של מפעיל תחבורה יחשב כאשר מתקיים אחד מהתנאים:
  1.  הספקה של 4  אוטובוסים ברצף שכל אחד עמוס מעל 300 נוסעים .
  2. דילוג ברצף של 8 אוטובוסים   , בטווח של עד  6 שעות.
  3. אי הספקת אוטובוסים ב24 שעות.

 

  1. חישוב נסיעה ארוכה שתדרוש  את מפעילת התחבורה לפיצוי לנוסעיה:
  1. חישוב זמן בחזקת 5 בהשוואה לרכב רגיל.
  2. כל עוד האוטובוס נוסע עד 20 קמ"ש אין נחשבת נסיעה ארוכה.
  3. כל עוד והגעת ליעד תוך 24 שעות מזמן המתנה בתחנה, אין זו נסיעה ארוכה.
  4. כל עוד האוטובוס לא שב  למקום מוצאו אין זו נסיעה ארוכה.
  5. כל עוד הולך רגל והאוטובוס נעים באותו קצב אין זו נסיעה ארוכה.

 

 

  1. זמן  מענה טלפוני  סביר בשירות לקוחות:
  1. עד 45 דקות שלא בשעות השיא(19:00-22:00)
  2. עד 95 דקות בשעות השיא (7:00-19:00)
  3. כל עוד והסוללה בנייד(שהייתה מלאה) לא נגמרה נחשב זמן התגובה לסביר.

 

  1. יינתנו הטבות חדשות לעובדים  באזור התעשייה תושבי רמה ג':

 

  1. זיכוי יומי במשכורת של כ- 4 שעות  (בחישוב של שעתיים הלוך שעתיים חזור) .
  2. נסיעה שבועית חינם מבית שמש לבני ברק.(כן, יש כאלו שיותר סובלים..)
  3. זכות לשמירת מושב בודד לקטין בכיסאות התלמידים שבתחנה כולל הטבעת שם.

 

  1. לא יחשב הפרת חוזה של מפעילת התחבורה באם: 

 

  1. אוטובוס בין עירוני שהוחלף באוטובוס עירוני.
  2. המתנה של  למעלה מ100 דקות בשירות לקוחות.
  3. תגובה של חברת התחבורה עד כשנה מיום מסירת מכתב תלונה.

 

  1. נעשה בגיר בנסיעה  מבית שמש לבני ברק כמה ישלם:

 

  •      כשעת העלאה ומשלם כנער.
  1. הולכים כשעת ההורדה ומשלם ההפרש.
  2. היה עומד משלם כנער יושב משלם כמבוגר, נשען בעמידה על מושב ידון בהכרעת שופט .

 

 

הצעות לייעול ושיפור ממשרדי ממשלה

  1.   לאור הקושי התקציבי במימון תחנות מקורות הוצעו מספר הצעות פשרה אפשריים בשיתוף גורמים ממשלתיים:
  1. משרד החינוך יספק כלי כתיבה לתלמידים היושבים בכיסאות בתחנות, במקום תחנות מקורות.
  2. חברת "מקורות" בשיתוף עם מי שמש תתקין ברז מים קרים בתחנות.
  3. העירייה תציב בד יוטה לבן בתחנה והממתינים יסככו זה על זה בתורות. 

 

  1. תקנות מיוחדות שהועלו ממספר גורמים ממשלתיים  :

 

  1. משרד התחבורה: אין להעלות עגלות או תיקים או ילקוטים לקו 19 בימי שישי עקב עומס, אין לחברה אחריות על אבדן או גניבה.
  2. פיקוד העורף אישר כי האוטובוסים תקינים לשמש כחדרים אטומים בשעת מלחמה ואין צורך לצאת מהם בשעת אזעקה.
  3. שירות בתי הסוהר אישר, כי אדם החייב מאסר ונסע  בחופשתו באוטובוס 597 מבית שמש לבני ברק ולקח לו יותר מ-3 שעות עד ליעד ינוכה לו הזמן משעות מאסרו בפועל.

 

  1. לסיום: שמחנו מאוד לקבל מספר הצעות מעשיות לשיפור וייעול  התחבורה ברמה ג' מגופים ממשלתיים  :
  1. מבקר המדינה: הוספת תקנים לפקחים שיפקחו על הפקחים (שיגיעו לעבודתם).
  2. ארגוני הנכים: הוספה של כסאות לנכים בתחנה.
  3. השירות המטאורולוגי: מוקד טלפוני המדווח כמה מעלות חום\קור  יש בתחנה  .
  4. פיקוד העורף: הספקה והתקנה  של מסכות אב"כ נשלפות בקו 19 בכפוף לבדיקת צוות מיוחד מטעמו כי אכן יישנם מעל- 150 נוסעים בעמידה.
  5. הגמ"ח המרכזי: פתיחת גמ"ח ספרי קודש, מטריות, מעילים, צעיפים, קרם הגנה ומניפות בתחנות.
  6. משרד החינוך: מימון נוסף של כסאות תלמידים שיונחו באוטובוסים לנוסעים העומדים..
  7. משרד התרבות והספורט: מיקום ספריות ציבוריות בתחנות ההמתנה  או בקו 597 לרווחת הנוסעים הממתינים...
  8. האגודה למען הזקן: הספקה של מקלות הליכה נוחים לקשישים הממתינים בעמידה זמן רב בתחנות.
  9. משרד התחבורה: להפוך את הפחים (ליד דלת היציאה ) למושבים לקטינים(יידרש אישור מהנדס רכב מוסמך).
  10. מנהלי בתי ספר: השרתים של בתי הספר יחויבו לנקות הכיסאות שבתחנה(בתנאי שהילדים ירימו אותם על הספסל בסיום הכנת שיערי הבית).
  11. שירות בתי הסוהר: אסירים ביטחוניים שחויבו  מעל שנת מאסר בחדר אטום, יוכלו להמירו כנהגים בקו 19 ביום שישי בצהריים.

לכבוד שר התחבורה מר ישראל כץ, מנכ"ל סופרבוס מר אייל וקס ולנציגנו הנאמנים בעיריית בית שמש,  אנו תושבי רמת בית שמש ג' פונים אליכם לאחר כ-4 שנים של  סבל רב, בבקשה אישית לפעול לקיום האינטרסים המשותפים שלנו, ולקיים מערך תחבורה ראוי בו התושבים המונים מעל 2000 משפחות שברובם אברכים המתניידים בלא רכבים יקבלו מערך תחבורה הוגן ומינימאלי. על כן אנו מבקשים ממך מספר בקשות העומדות על סדר היום:

  1. חשיפת תנאים מקדימים וחוזה של התקשרות העירייה עם סופרבוס. על מנת לבדוק האם החברה הפרה חוזה מול העיריה והתושבים.
  2. קיום פגישה משותפת (לא מכתבים) עם מנכ"ל סופרבוס מר אייל וקס ונציג תושבי רמה ג', על מנת לעמוד מקרוב על הצרכים והליקויים בתחבורה ולדון על העבר והעתיד ופרסום הסקת מסקנות משותפות ומחייבות.
  3. חשיפה של תנאי המכרז החדש. על מנת לבדוק כיצד תושבי רמת בית שמש ג' יקבלו פתרונות מעשיים ויישמים לכל הצרכים שלהם .
  4. מאחר ובידנו מאות מכתבי תלונות מתושבים השכונה, בדיקה משפטית של כל פניה בשיתוף העיריה ופרסום חוות דעת משפטית.
  5. פניה לחברת סופרבוס לקבלת נתוני אמת(GPS) מעקב  איחורים, דילוגי תחנות, חיסורי נהגים,  החל מהמשנה הקודמת.
  6. מציאת פתרונות מעשיים והעלאת אלטרנטיביות בשיתוף תושבי רמת בית שמש ג' בנושאים הבאים:
  1. כל האוטובוסים הבין עירוניים בלא יוצא מהכלל יצאו ישירות מרמת בית שמש ג .
  2. עמידה איתנה בלוחות הזמנים.
  3. אוטובוסים נוחים , ממוזגים, ראויים לשימוש בתקן של משרד התחבורה.
  4. תגבור של קווים קיימים לפי צרכי הציבור.
  5. מתן מענה מידי להפעלת מכרז תחבורה חדש ברמת בית שמש ג .
  6. שיפור מוקד שירות לקוחות(זמינות, מענה הולם ונגישות)
  7. מתן קנסות גבוהים במקרה של איחורים או ליקויי בטיחות.
  8. מינוי של פקח שימצא תדיר בשכונה וייתן מענה לתושבים.
  9. בניית סככות תקינות וספסלי ישיבה בכל תחנות רמה ג .

אהוד פריס אחראי תחבורה  מנהל שכונתי- רמת בית שמש ג'.

["משה אבוטבול (28%)"," גרינברג או מונטג (17%)","דוד עסיס (54%)"]
[28,17,54]

תגובות

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.